Arka

När folk kommer hem till oss brukar de både pusta och stöna. Anledningen är att vi bor högst upp i ett sekelskiftshus, som saknar hiss...

Jag har funderat på att ställa en stol i hallen, som dekoration, att använda när man knyter skorna eller bara för att pusta ut på, om man har dålig kondis (men man vänjer sig snabbt vid att springa i trappor och det är perfekt vardagsmotion!) :)

Hur som helst har jag spanat in den perfekta stolen, nämligen pinnstolen Arka i svart. Stolen säljs bl.a. på Svenssons i Lammhult, som ligger i Lammhult (såklart) och på Järntorget här i Göteborg. Jag ska ta en sväng dit på nästa söndagspromenad och spana lite. Våra trötta gäster kommer tacka mig! :-)

1955 formgav Yngve Ekström den låga pinnstolen Arka, som räknas som en svensk möbelklassiker. Även den berömda Laminofåtöljen från 1956 är Yngve Ekströms verk, den  har sålts i över 150 000 ex och är en av Sveriges mest sålda fåtöljer. Dessutom utsåg Sköna Hems läsare den till "Århundradets möbel" 1999.

Bilderna kommer från Wikipedia, Länna Möbler och Swedese

Kommentarer
Postat av: Stylissimo - Fifi

Den ser väldigt cool ut. Kan tänka mig att det blir väldigt snyggt.

2008-10-18 @ 13:34:16
URL: http://stylissimo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

    
Trackback
RSS 2.0