Ut i skogen ska vi gå...

Jakten på den perfekta svampkorgen fortsätter… (börjar låta som en pensionärsblogg detta, hehe).

Jag började plocka svamp först för ett år sedan. Jag och sambon (J) var hemma hos hans föräldrar i Småland och blev meddragna ut i skogen. Vi blev båda snabbt svampentusiaster och var mäkta nöjda med vår första ”skörd”.

Vi började sent på säsongen förra året, så i år har vi planerat det bättre. Vi har redan varit i Småland två gånger och nästa helg är det dags igen. Smålandsskogarna är verkligen fulla med svamp – lycka! Jag har läst att det inte är bra att plocka svamp i plastpåsar då den kan mögla och bakterier växer till sig, så den där korgen hade suttit fint till dess...

Än så länge har vi bara plockat kantareller (vanliga och tratt) men skogen är ju full av olika svampar och det hade varit roligt om man hade lärt sig lite mer om dom (även om man ska akta sig för de röda med vita prickar har jag hört…) ;-)

Jag har även spanat in en bok jag skulle vilja köpa, ”Våra matsvampar” av Bo Nylén. Den är översiktlig, lagom stor (eller liten snarare) och har mjuka pärmar (man vill ju ha med sig den ut i skogen). Ett stort plus är att det vid varje svampsort finns en rubrik som heter förväxlingssvampar, så man lätt kan kolla upp om ens fina trattkantarell egentligen är en toppig giftspindling… (inte att rekommendera i höstgrytan!!)



Vad vi ska laga till med all denna svamp får bli ett eget inlägg lite längre fram... (det var bara de översta vi tog med oss hem!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

    
Trackback
RSS 2.0