Veckans bio - Gomorra

Det kanske inte är så många som hunnit se filmen Gomorra än (den hade premiär i fredags), men desto fler har läst den omdiskuterade boken. Har man inte det så lär i alla fall den massmediala uppmärksamheten boken och författaren fått knappast ha undgått någon...

Filmens manus är ingen direkt kopia av boken. Bokens jag saknas, likaså maffiacheferna och de knarkare som befinner sig allra längst ner i systemets näringskedja. Istället får man möta gräsrötterna i deras vardag, de som vill in och ut, de som sköter bevakningen, säljer knarket, utför morden och där ingen vet vem som är väl eller fiende.


Jag ville gärna tro att den här filmen skulle vara bra, men den är utdragen och tyvärr ganska seg. De 137 minutrarna hade kunnat kortas betydligt, utan att förlora något innehållsmässigt. Inga maffiaklichéer, men inte heller någon vidare handling. Kan tänka mig att boken är betydligt bättre och att man ska se filmen som ett komplement efter att man har läst den.


Fridas betyg:



Och så en fundering så här efteråt:


Hur kommer det sig att biosalongen var full med pensionärer och halvhippies? (min kompis satt bl.a. bredvid en man i 40-åldern med långt grått hår och slitna kläder. Inget fel med det om han inte samtidigt hade spridit en otvättad gubblukt som gjorde det svårt att andas bitvis, usch!). :(


Visste inte heller att 70-plus folk var så intresserade av maffian. Det måste vara den som lockade för bio går de inte ofta på, tro mig, jag talar av erfarenhet. Inte sedan About Schmidt, där Jack Nicholson själv spelade pensionär, har jag sett så många samlade (den gången hamnade jag bredvid en tant som stank gammal parfym! Det är m.a.o. inte alltid ett biobesök är att föredra framför egna soffan!)


Nåja, det kanske var en onödig utsvävning som inte hör hit... men har någon ett svar på pensionärsfrågan får ni gärna lämna en kommentar, jag är nyfiken :)


Kommentarer
Postat av: Zizzie

Jamen då är det ju en film jag kan skippa i januari iaf. Inte för jag verkar ha tid att se nån ändå men OM ;)

2009-01-14 @ 18:52:21
URL: http://zizzie.blogg.se/
Postat av: Katinka

Konstigt med alla pensionärerna ja. För mycket ledig tid kanske... haha...

2009-01-14 @ 18:54:54
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: nina

ojoj, hur många gånger ränner du på bio under en månad, egentligen? :)

2009-01-14 @ 21:04:31
URL: http://ninadays.blogg.se/
Postat av: Kattis

Jahapp, jag som hade hoppats på att det var en film att bli uppfylld av. Länge sen man såg en sådan film... Men tack Frida för att man slipper kasta bort 1.5timmar på en dålig film då :) Min mormor o morfar (75år) springer ofta på bio, dom har ju pensionärsrabatt!! Att kategorin hippies gick på denna måste ha med temat att göra. Äckligt med gubblukt och stark parfym.. kan förstöra hela bioupplevelsen.



De där gbg-sthlms biljetterna var nån drive SJ hade för 3-4 mån sen tydligen.. Tänk om man vetat om det då..



Designtorget är f.ö bäst! Jag köper ofta "gå bort"- och födelsedagspresenter där. Och alla smarta o snygga inredningsgrejer sen.. kan gå där o sukta hur länge som helst! :)

2009-01-14 @ 22:35:11
Postat av: Kattis

Förresten, det är som Guds Stad.. den var så rosad och jag fattade inte alls grejen- Gjorde du? Tacka vet jag Pans Labyrinth (ok, kanske inte samma genre men ändå en himla bra film) :) kram o godnatt!

2009-01-14 @ 22:37:19
Postat av: Solli

nej vad synd att du inte tyckte att den var så bra! Hade nämligen gärna velat se den. Men då kanske jag ska sikta in på att bara läsa boken :o)



Svar: kul att du var i närheten av Heat ;o) Han hade verkligen talang och var en riktigt duktig skådespelare..

2009-01-14 @ 23:56:33
URL: http://sollis.blogg.se/
Postat av: Solli

p.s.förresten.har du läst boken?

2009-01-14 @ 23:57:16
URL: http://sollis.blogg.se/
Postat av: Lena

PRO eller kanske hade årsmöte :)



Jag tycker oftast att det är bättre att se film hemma. Vi har som många andra en hyffsat stor Tv, en skön soffa och så slipper man de kalla biosallongerna, de där som frenetiskt prasslar med papper, sitter och pratar, eller luktar illa :D



fast det är klart man får ju vänta lite väl länge innan man kan se filmerna då...och vissa filmer som tex Mamma Mia vill man dvs även jag se på bio. :)



Tackar för tipset...jag väntar på dvd :)

2009-01-15 @ 00:02:55
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Solli

svar: dermalogicas soothing eye-make up remover är super! jag har superkänsliga ögonlock och för mig funkar den utmärkt! får inga svullnader eller utslag längre :o)

2009-01-15 @ 00:11:44
URL: http://sollis.blogg.se/
Postat av: Emelie

Haha, det var roliga bioincidenter, mer för oss som läser än för dig som var tvungen att utstå det, men jag förstår dig, något av det värsta jag vet är lukter. Jag kan inte hjälpa det, vill inte vara så känslig men jag klarar det helt enkelt inte, hade fömodligen lämnat salongen om det var jag. Synd med filmen förresten, jag håller på att läsa boken nu och tyckte det skulle bli kul att se den men då kan man vänta på dvd-versionen då!

2009-01-15 @ 08:58:45
URL: http://greiddnos.blogspot.com
Postat av: Helena

Åh - du MÅSTE läsa boken, den är helt fantastisk! Filmen skall ses snarast, har stora förväntningar...

2009-01-15 @ 22:26:51
URL: http://h-examino.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

    
Trackback
RSS 2.0